Het oogt eenvoudig: twee shifters, twee derailleurs, twee klein motortjes, wat kabels en een batterij. Toch zorgt het voor een wereld van verschil als het gaat over vlot schakelen tijdens je rit op een koersfiets of mountainbike. Waarom elektronisch schakelen op een racefiets een absolute must-have aan het worden is voor elke wielerfanaat leggen we je in deze blog graag haarfijn uit.
Altijd optimaal schakelen
Of je nu voor het DI2 systeem van Shimano of voor het AXS systeem van SRAM gaat, bij beide elektronische systemen schakel je altijd perfect. Zelfs wanneer de onderdelen onder druk staan gaat het schakelen probleemloos. Daarnaast is het systeem niet onderhevig aan de weersomstandigheden. Of het nu buiten regent, steenkoud of gloeiend heet is, het werkt altijd! Verder slijten elektrische kabels niet en hoeven ze dus niet vervangen te worden zoals het geval is bij mechanische kabels.
Het Di2 systeem van Shimano was tot voor kort alleen verkrijgbaar voor de Ultegra en Dura-Ace groepen. Deze hebben een hogere prijsklasse dan de 105 groep. Met de nieuwe 105 Di2 groep is het elektronische schakelen ook beschikbaar voor fietsers die minder veeleisend zijn, maar die wel graag soepele en directe schakelprestaties hebben.
Pas het schakelen aan naar jouw rijstijl
Schakel je regelmatig op met meerdere tanden per keer? Ook dan is elektronisch schakelen een match made in cycling heaven. Shimano en Sram hebben allebei een app ontwikkeld waar je de Di2 en AXS onderdelen kan verbinden met jouw GSM. Daar kan je niet alleen zien hoeveel energie je accu’s nog hebben, maar ook je eigen voorkeuren programmeren op het gebied van schakelen. Het systeem kan je zo instellen dat de voorderailleur mee schakelt wanneer je lichter of zwaarder schakelt. Daarbij is het mogelijk om meerdere versnellingen in één keer te doen.
Zijn er nadelen?
Nee, of toch nauwelijks. Een punt dat je wel in de gaten moet houden is hoe vol je accu’s zijn. Wat je zeker wil voorkomen is dat je tijdens een rit met veel klimmen vast komt te zitten op je grote blad en bergop rijden een loodzware opdracht wordt. Maar wees gerust: een volle accu gaat ruim 1.000 kilometer mee!
Wil jij meer weten over elektronisch schakelen?
Ben jij overtuigd van het nut van elektronisch shakelen? Onze experts staan voor je klaar om je te begeleiden met professioneel advies op maat voor het kopen en afstellen van een racefiets met een elektronisch schakelsysteem. Neem dus snel contact met ons op of kom langs in onze winkel te Rumst.