De ideale bandenspanning voor je racefiets bepalen lijkt eenvoudig. Hoe hoger de druk, des te sneller je rijdt. Dit is echter niet altijd het geval! Ook je gewicht en de ondergrond spelen een rol. Daarom leggen wij je in deze blog uit hoe je de optimale bandenspanning voor jouw racefiets bepaalt.
Hoe werkt bandenspanning?
Zoals hierboven al vermeld ga je sneller fietsen wanneer je de bandenspanning verhoogt. Eenvoudig gezegd verklein je hiermee het raakvlak met het wegoppervlak. Hoe harder de band, des te minder impact het loopvlak ondervindt dat in contact is met de weg. Hierdoor kan de band je gewicht beter dragen en creëer je minder rolweerstand. Dit zorg ervoor dat je meer snelheid kan ontwikkelen.
Het is echter niet zo dat een hogere druk sowieso beter is. Dit brengt namelijk ook een extra risico met zich mee. Zo rij jeeen harde band makkelijker lek op scherpe objecten. Wanneer je dus snel wil zijn, zal je dit risico erbij moeten nemen. Aan de andere kant is een te zachte band ook niet ideaal. Rij je met een te lage bandenspanning tegen bijvoorbeeld een scherpe rand, dan is de kans op een gat in je band niet veraf.
De ideale bandenspanning voor jouw fiets
De ideale bandenspanning voor je racefiets hangt in de eerste plaats samen met je eigen gewicht. Als vuistregel geldt hiervoor dat de bandenspanning je eigen lichaamsgewicht is gedeeld door 10. Als je bijvoorbeeld 75 kilo weegt, hou je een bandenspanning van 7,5 bar aan. Daarnaast is je gewicht niet evenredig verdeeld. Daarom raden wij ook aan om je achterband iets harder op te pompen dan je voorband (0,5 bar). Hou daarbij wel de maximale druk aan die op je band vermeld staat!
De ondergrond en het weer spelen echter ook mee. Voor het rijden over asfalt is de bovengenoemde berekening perfect, maar voor een kasseiweg is de druk veel te hoog. Hou daarom je bandendruk op kasseien minimaal. Zo voorkom je dat je fiets alle kanten op stuitert. Vaak zal dit dan neerkomen op ongeveer 5 tot 6 bar. Daarnaast geldt dat het voor extra grip in natte omstandigheden raadzaam is om de bandenspanning een halve bar te verlagen. Hierdoor heb je een iets breder contactoppervlak, waardoor je meer grip hebt op het gladde wegdek.
Wil jij meer info over bandenspanning of je fiets laten afstellen op jouw maat?
Onze experts staan voor je klaar om je te begeleiden met professioneel advies op maat voor het afstellen van je fiets. Neem dus snel contact met ons op of kom langs in onze winkel te Rumst.